Elérhető mobil alkalmazásunk.
Online zenehallgatás,
legfrissebb hírek, cikkek
bárhol, bármikor:





 

 

 

 
 
 
 
Főoldal ... Heti szakasz - ajánló ... Kép ... Remegő harmónia - Emanuel Gat a Trafóban

Hírlevél

Eseménynaptár

<<  2017.    >>
 H  K  Sz  Cs  P  Sz  V 
   1  2  3  4  5  6
  7  8  910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   

Hirdetés

A rádióadók hallgatásához
Winamp Player javasolt:
Birthright

Remegő harmónia - Emanuel Gat a Trafóban Nyomtatás E-mail
2009. február 02. hétfő, 08:16
AddThis Social Bookmark Button

Ki gondolná, hogy Stravinsky kopogó ritmusaihoz remekül illik a salsa érzéki mozdulatvilága? Vagy hogy bizony még mindig Schubert dalai a legalkalmasabbak arra, hogy két ember kapcsolatának minden apró árnyalatát életre keltsék a színpadon? A Franciaországban élő izraeli táncművész, Emanuel Gat két koreográfiájában vonzások és választások tökéletes rendszere rajzolódik ki a lépések és formációk szakadatlan, hipnotikus füzéréből.

A Francia Intézet és a Trafó bemutatja:
Emanuel Gat Dance (IL, F): Téli utazás, Tavaszi áldozat /tánc
2009. március 6-7. (P-Szo) 20h
Jegyár: 2500 Ft, diákjegy: 1900 Ft, a Trafó bérlet érvényes!

A marokkói gyökerű ötgyermekes családapa, Emanuel Gat sokáig karmesternek készült. A tánccal 23 éves korában találkozott először, de sokáig nem gondolta volna, hogy ez lesz a hivatása. Első önálló koreográfiáját Bach zenéjére készítette 1994-ben, saját társulatát pedig 2004-ben alapította, miután a gázai övezet közeléből Franciaországba költözött. A Téli utazás és a Tavaszi áldozat ugyanebben az évben hatalmas sikert aratott az uzèsi táncfesztiválon, majd két évvel később New Yorkban megkapta a neves előadóművészeti díjat, a Bessie-t. Emanuel Gat rendszeresen kap megrendeléseket, legközelebbi bemutatója 2009 áprilisában lesz: a párizsi Operaház tánckarának készít koreográfiát.



„Kizárólag a táncban és csakis abban keresem a válaszokat. Ha más médiumokat is használnék, az olyan lenne, mintha azt gondolnám, hogy vannak dolgok, amelyeket a tánc nem képes kifejezni. Inkább arra törekszem, hogy egyetlen kifejezőeszköz minden lehetőségét kiaknázzam, mint hogy többféle eszközt használjak 20%-os hatásfokon” – vallja a tiszta tánc műfajában alkotó Gat, aki láthatóan nem ijedt meg Nijinsky 1913 óta Stravinsky műve felett lebegő árnyékától. Szerencsére.

www.emanuelgatdance.com

Téli utazás/Winterreise (15’)
Koreográfia, fény és jelmez/Choreography, light and costumes: Emanuel Gat
Zene/Music: Franz Schubert
Táncosok/Dancers: Roy Assaf és Emanuel Gat

Tavaszi áldozat/Le Sacre du Printemps (35’)
Koreográfia, fény és jelmez/Choreography, light and costumes: Emanuel Gat
Zene/Music: Igor Stravinsky
Táncosok/Dancers: pontosítás alatt

Koprodukciós partnerek/Co-production: Suzanne Dellal Centre (Izrael), Festival Uzès Danse (Franciaország), Monaco Dance Forum (Monaco)

Támogatók/With the support of: The Dellal Foundation, The Israeli Ministry of Foreign Affairs, Israel National Lottery-Council of arts, Théâtre de l’Olivier à Istres (Franciaország), Ballet de Monte-Carlo (Monaco), The Yehoshua – Rabinovitch Foundation, Francia Intézet

“...If you want to see the future of dance, take a long look at Emanuel Gat... Emanuel Gat was one of the sensations of the Jacob’s Pillow festival this summer, isn’t afraid to mix Schubert and Freud, Stravinsky and salsa.” (Kansas City Star)

“...incredible originality, clear articulation, robust physicality, and sophisticated intelligence.” (Seth Rogovoy, Berkshire Living magazine, The Rite of Spring)

“...a deep internal musicality that has little to do with the score and everything to do with breath and balance... Extraordinary movers... The two seem to be on parallel journeys of some sort, and though the destination is unclear, what a bizarre, starkly beautiful trip it is.” (Bostone Globe, Winter voyage)


-----------
Emanuel Gat (Israel, 1969)

After his military service, Emanuel Gat studied music at the Tel Aviv Academy. His first encounter with dance was at a workshop for amateurs led by Israeli choreographer Nir Ben Gal. Six months later, at age 23, Gat joined the Liat Dror Nir Ben Gal Company with whom he toured in Israel and around the world. After two years with the company, Gat began working as an independent choreographer, creating his first solo piece “Four Dances” in 1994 to music by Bach.

Over the next 10 years Gat created a number of independent projects as choreographer and lead dancer. Among those projects were “Al-Kuds” (96-98) in collaboration with musician/text writer Mariano Weinstein, “Kasha” (99) a duet in which Emanuel created the music as well, “Good Year” (2000) a piece for 9 dancers commissioned by the Kibbutz Dance Company with soundtrack by Gat, “A Local recital” (2001) an evening long solo performance created in collaboration with 5 leading Israeli Choreographers, “Two Stupid Dogs” (2002) a work for five dancers in collaboration with the Arab rap group MWR – a commission by the Israel/Jerusalem Festival.

His work has been presented in Israel as well as internationally at dance festivals around the world. Gat received a scholarship from the Ballet Master Albert Gaubiers Fund in 1995 and the Rosenblum Award for Performing Arts in 2003 As well as the Landau award (2004). In January 2004 Gat established his company - Emanuel Gat Dance, which received Israel’s Minister of Culture Award in 2005 for outstanding dance performance. In 2006 Gat was named a chosen artist of the Israel Cultural Excellence Foundation IcExcellence, one of Israel's highest honors for artists.

The company has since created six pieces that have toured around the world. The premier of “Winter Voyage” and “The Rite of Spring” took place at Uzes festival in June 2004. These two works were performed since to great acclaim more than 150 times worldwide. In 2006 Emanuel Gat received the Bessie award for the presentation of this program at the Lincoln Center Festival in New York.

In 2006 Emanuel created “K626” a work for 8 dancers based on Mozart’s Requiem, which was premiered at the Festival de Marseilles. The following year, the company premiered “3for2007” (a three piece program including “My Favorite things” a solo danced by Emanuel to music by John Coltrane, “Petit torn de dança” a duet to medieval French songs and “through the center...” a piece for 8 dancers to electronic music by Squarepusher.

The last program of the company: "Silent Ballet / Sixty Four" was performed in July 2008 Montpellier Dance Festival. Co-produced by among others the Lincoln Center in New York, Romaeuropa Festival, the Sadler's Wells Theater in London and the Montpellier Dance Festival, this piece is the first to be created on French territory.

Emanuel Gat was invited to create a new work for the Paris Opera Ballet, which will be premiered in April 09.