Daniel Kessler (Interpol) interjú
Legutóbbi lemezük megjelenése óta az idei Szigeten fellépő Interpol szinte megállás nélkül járja a világot. Daniel Kesslert, a New York-i zenekar gitárosát telefonon sikerült elérnünk, turné közben.
Hogy bírod az intenzív turnézást?
Kifejezetten élvezem, hogy szinte minden este játszanunk kell: amikor kilépek a színpadra, elmúlik minden fáradságérzet, még akkor is, ha a fellépést megelőző nap, vagy akár az egész hétvége utazással telt. Ha elkezdődik a show, és jól érzed magad játék közben, akkor rengeteg pozitív energia vesz körül, így könnyű elfelejteni, hogy teljesen le vagy harcolva. Még nagyobb lökést ad a közönség reakciója: engem az tart frissen, ha kapcsolatba kerülhetek velük, ha látom, milyen izgatottak és mennyire várják már a kezdést.
Sosem okozott gondot, hogy feltöltődj pozitív energiával a koncert alatt?
Nem, a színpadon ez sosem jelentett problémát, mert mindig is imádtam fellépni. Ez egy semmihez sem hasonlítható élmény, és mindig megéri ezért olyan sokat utazni. Ha ezt észben tartod, nem uralkodhat el rajtad a fáradtság.
Mindig nyakkendőben lépsz fel: ezek szerint egy ilyen, nem kifejezetten kényelmes öltözék sem szívja le az energiáidat. Most is nyakkendő van rajtad?
Több mint tíz éve nyakkendőben játszom, úgyhogy már teljesen megszoktam, és nem is gondolok bele, hogy esetleg kényelmetlen lehet. Tudod, hogy van ez, amihez hozzászoksz, már nem zavarhat. Most nincs rajtam, mert mint hallod, éppen nem színpadon vagyok. Öltönyt viszont mindennap hordok.
Az új évezredben New York lett a modern amerikai rockzene központja, annak köszönhetően, hogy rendkívül sok ottani előadó lett világhírű az elmúlt tíz évben, elég csak a Strokes, a Yeah Yeah Yeahs, a TV on the Radio, a Bravery vagy a ti sikereitekre gondolnunk. Mi áll ennek a hátterében? Jelenleg miért New York az alternatív rock kultúra fővárosa?
Még annál is több kiváló helyi zenekar létezik, mint amennyit felsoroltál. Egyszerűen arról van szó, hogy az emberek az elmúlt tíz évben felfedeztek maguknak pár New York-i bandát, tetszett nekik a zenéjük, és így kapcsolatba kerültek a színtéren aktív többi zenekarral is. Emellett a sikernek történeti okai is vannak. A város mindig kedvelt célpontja volt a külföldi művészeknek: sok zenész és képzőművész kezdett itt új életet. Ennek ellenére nem hinném, hogy New Yorkban jobb zenék születnének, vagy jobb zenekarok játszanának, mint a világ bármelyik nagy városában: jó és izgalmas zenék bárhonnan jöhetnek.
Rajtotok kívül még egy New York-i együttes, a National is fellép idén a Szigeten. Milyen a kapcsolat köztetek?
A National egy kiváló zenekar, amelyben nagyszerű, tehetséges emberek zenélnek. Barátok vagyunk.
Most már tudod, hogy idén a Szigeten velük is találkozhattok. Mi mást tudsz még a fesztiválról? Van olyan barátod, aki járt már nálunk korábban?
Sok zenésztársam lépett már fel nálatok, és igen, egy-két haverom is megfordult már a Szigeten. Tőlük tudom, hogy ez egy nagyszerű rendezvény. Egy római haverom például még mindig hordja a tavalyi szigetes karszalagját.
Legújabb, sorrendben negyedik albumotok címe: Interpol. Miért most döntöttetek úgy, hogy mindenféle más címmegjelölés nélkül az együttes nevén adtok ki lemezt? A zenekarok többsége általában a bemutatkozó albumát nevezi el magáról…
Mert most tényleg valami nagyon újszerűvel akartunk előrukkolni. A korábbi lemezeinket, például az Our Love to Admire-t vagy a Turn on the Bright Lights-ot mindig valamelyik dalszövegünkben felbukkanó tételről neveztük el. Ezt a mostani album felvételei alatt is eljátszottuk, szóba kerültek más címek is, de most tényleg azt akartuk, hogy a zenénk önmagáért beszéljen. Paul ötlete volt, hogy legyen a lemez címe Interpol, mi pedig beláttuk, hogy ennek az üzenetnek a közvetítésére a zenekar neve a legalkalmasabb.
Eddig négy, a kritikusok által ünnepelt lemezetek jelent meg. Minden kritikusnak megvan a maga kedvence, de te meg tudod mondani, hogy melyikre vagy a legbüszkébb?
Nincs személyes kedvencem. Eddig valahányszor egy új album készítésébe vágtunk, mindig módosult tudatállapotba kerültem. Az összes idegszálammal azon voltam, hogy a készülő anyag tökéletes legyen, és minden szám a neki kijáró figyelemben részesüljön a felvétel során. Különben sem vagyok az a típus, aki állandóan visszahallgatja a lemezeit. Persze egy-két számot mindig jó újrahallgatni, de inkább a felvétel alatt kell úgy koncentrálni a munkára, hogy büszke legyél a végeredményre, és tíz év múlva is fel merd vállalni. Emiatt nem akarok egyet sem kiemelni, és csak azért érzem a mostani anyagunkat a legjobbnak, mert ez a legfrissebb, ezek vagyunk mi most.
Még akkor is, ha az album után az Interpol egyik alapítója, Carlos Dengler kilépett? Jól viseltétek a veszteséget?
Carlos nem akart többé egy rockbandában zenélni, hanem más keretek között képzelte el a folytatást, ami teljesen érthető, hiszen egy állandóan turnézó együttes tagjának lenni rengeteg lemondásról szól: állandóan távol vagy az otthonodtól, a szeretteidtől és a saját világodtól. Őt ismerve, jó döntést hozott.
Greg Drudyval tartod még a kapcsolatot? Egykori koleszos szobatársad több mint tíz éve hagyta ott az Interpolt. Tudod, mi van vele?
Régóta nem hallottam felőle semmit….
Köztudottan rajongsz a francia kultúráért, kiválóan beszélsz franciául, és francia szakon végeztél a New York-i Egyetemen. Ez a rajongás mennyire mutatkozik meg az Interpol zenéjében?
Nem rajongásról van szó. Öttől tíz éves koromig Franciaországban éltem, tehát volt egy olyan időszaka is az életemnek, amikor jobban beszéltem franciául, mint angolul. Az egyik testvérem még mindig ott él, francia felesége van, és a gyerekei is ezt a nyelvet beszélik. A francia kultúra így nem rajongás tárgya nálam, hanem az életem és a családom életének a része. Nagy becsben tartom, és imádok franciául beszélni.
Gondoltok már rá, hogy franciául írjatok dalszövegeket?
A dalszövegírás Paul feladata, és a mostani albumunkon spanyolul is énekel, úgyhogy nem lennék meglepve, ha a jövőben francia szövegek is megjelennének a dalokban. Ha tényleg ehhez lesz kedve, segítek neki.
Ki a kedvenc francia zenészed?
Nehéz lenne megmondani, mert a francia zene pont olyan sokszínű és változatos, mint maga a francia kultúra. A francia elektronikus zenék nagyon erősek, a klasszikus előadók közül pedig Gainsbourg a legfontosabb: kivételes képességű zenész volt, aki fantasztikus dalszövegeket írt.
A Sziget lesz első magyarországi fellépésetek. Izgultok?
Mindig nagyon izgalmas eljutni egy olyan helyre, ahova már régóta el szerettél volna elutazni. Nekünk Magyarország ilyen hely. Sokan mondták már, milyen jó nektek játszani, így a szigetes koncert még nagyobb izgalommal tölt el. Emellett dolgozik bennünk az a természetes kíváncsiság is, ami minden nagy utazó zenekarban: izgatottak vagyunk, hogy mi vár ránk a helyszínen, milyen lesz a közönség, és milyen új tapasztalatokkal leszünk gazdagabbak a fellépés után.
Amikor véget ér a mostani turné, mi lesz az első dolog, amit csinálni fogsz? Az alvás nem jó válasz.
Annak fogok örülni a legjobban, ha végre magam készíthetem el a reggeli kávémat . Ezek az apró dolgok mindig örömet okoznak. Aztán új számokat írni. Erre a turnébuszban nem lehet úgy összpontosítani, mint otthon, nyugodt körülmények között. Nincs jobb hely erre, mint a kanapém.
Nagy Dániel
Sziget fesztivál
Legutóbbi hozzászólások