Music in Exile – Zene a száműzetésben

75 éve, hogy Németországban Hitler hatalomra jutott 1933 januárjában és 75 év telt el az 1938 novemberi „Kristallnacht”, a hirhedt kristályéjszaka óta. Ezek az évek egy új Exodus, a tömeges emigrálás évei voltak.

2006. novemberében a Torontóban az ARC, a Királyi Zenei Konzervatórium, a Royal Conservatory of Music állandó kamaraegyüttese először mutatta be a „Music in Exile” (Zene a száműzetésben) című, az 1930-ban Németországból elmenekült zsidó zeneszerzők műveit és munkásságát feldolgozó koncertsorozatot, amely olyan nem-zsidó komponisták darabjait is tartalmazta, akik otthon maradtak, ellenálltak a rendszernek és „belső emigránsokká” váltak. A sorozatot a torontói premier óta megismételték Londonban, Rómában, Varsóban, Poznanban és Berlinben. Budapesti vendégszereplésük után további fellépésekre készülnek New York-ban, Washingtonban, Los Angelesben és Jeruzsálemben.

Az ARC olyan zeneszerzők műveiből válogatta össze koncert-műsorát, akik arra kényszerültek, hogy elhagyják szülőhazájukat, vagy csak íróasztaluk számára komponálhattak.

Amikor Dr. Peter Simon, az RCM magyar származású rektora elfogadta meghívásunkat, arra gondoltunk, hogy a kanadai művészek budapesti vendégszereplése jó alkalom lesz arra, hogy azt is megmutassuk, mi történt a magyar zeneszerzőkkel a holokauszt idején. A koncert és a hanglemez anyagának gyűjtése során rá kellett ébrednünk, milyen kevéssé ismert, tudományosan mennyire feldolgozatlan területre tévedtünk, milyen tragédiába torkolló történetekkel kell találkoznunk, hány kiváló tehetség veszett el örökre, hány túlélő hordozta a soha be nem gyógyult sérülés emlékét.

Számtalan zenei alkotó, előadóművész és tanár munkásságát szakította meg, vagy törte derékba örökre a háború, vagy az utána következő időszak. A magyar program a XX. század bő első felének legtehetségesebb, legígéretesebb hazai alkotóinak terméséből kínál ízelítőt. E szerzők hiányosan fennmaradt műveinek legtöbbjét már csak egy ilyen emlékkoncerten, vagy hanglemezen van mód megszólaltatni.

A szinte máig tartó elnémítás csendjét igyekeznek megtörni a lemezfelvételek is. Az ARC „On the Threshold of Hope” (A Remény Küszöbén) című, Mieczyslaw Weinberg műveiből összeállított lemezét idén Grammy díjra jelölték. Őszintén reméljük, hogy a Hungaroton Classic új, a kor magyar kompozícióiból válogatott felvétele, amelynek megjelenését a rendezvénysorozat dátumához időzítették, hasonló elismerésre számíthat majd.  

Szeptember 5. 19:00 RÉGI ZENEAKADÉMIA (VI. Vörösmarty u. 35.)
IN MEMORIAM
BUDAI PÁL, GYULAI ELEMÉR, JUSTUS GYÖRGY, KÓSA GYÖRGY, KUTI SÁNDOR,
PÁRTOS ÖDÖN, VÁNDOR SÁNDOR, WEINER LÁSZLÓ

Km.: Bársony Péter – brácsa, Gulyás Márta – zongora, Ittzés Gergely – fuvola, Mali Emese – zongra,
Rohmann Ditta – gordonka, Szabadi Vilmos – hegedű, Liszt Ferenc Kamarazenekar,

Hangversenymester: Rolla János

Szept. 6. 19:00 RÉGI ZENEAKADÉMIA
MUSIC IN EXILE (A száműzött zene)
Poles Apart /A világ két végén
SZYMON LAKS ÉS MIECZYSLAW WEINBERG MŰVEI
Km: : ARC – Artists of the Royal Conservatory of Music Toronto;
Erika Raum és Benjamin Bowman – hegedű, Steven Dann – brácsa, Bryan Epperson – gordonka,
Joaquin Valdepeñas – klarinét, David Louie és Dianne Werner – zongora

Szept. 7. 18:00 BARTÓK BÉLAEMLÉKHÁZ (II. Csalán u. 29.)
MUSIC IN EXILE (A száműzött zene)
Continental Britons / Európai britek
SZYMON LAKS, MATYAS SEIBER, MIECZYSLAV WEINBERG, HANS GÁL, FRANZ REIZENSTEIN
Km.: ARC – Artists of the Royal Conservatory of Music Toronto;
Erika Raum és Benjamin Bowman – hegedű, Steven Dann – brácsa, Bryan Epperson – gordonka,
Joaquin Valdepeñas – klarinét, David Louie és Dianne Werner – zongora
Művészeti igazgató: Simon Wynberg

You may also like...