Pamelia Kurstin a Trafóban!
A Barbez zenéje napszúrás okozta lázálom, fantazmagória. Zene, melyet a francia musette, az argentin tangó, a háború utáni komolyzene és az MTV-korszak előtti punk zene kifacsarásával és egyesítésével formál a csapat egyedivé. A Force of Light címet viselő albumon Paul Celan írásai mellett a gitáros-énekes Dan Kaufman varázslatos módon elegyíti a skót Fiona Templeton költeményeit, illetve számos zenei stílust az experimentális jazz-től a post-punk-on át a kelet-európai népzenéig, illetve komolyzenéig. Kihagyhatatlan kombináció!
Tzadik Night – Barbez (USA) / koncert
Jegyár: 1000 Ft, diákjegy nincs, a Trafó bérlet nem érvényes!
2009. február 3. (K) 22:30h
A New York zenei világát nagyban meghatározó John Zorn életműve, benne Tzadik nevű kiadójával, itthon is jól ismert jazz és experimentális zenei körökben. E kiadó meglehetősen progresszív, sokszor radikális, nagyrészt zsidó zenéket jelentet meg. Noha a kiadóhoz igen sok zenekar tartozik, Magyarországra ritkán jutnak el. Ezért is különleges, hogy februárban a Barbez lép fel nálunk, mely zenekarnak tagja a teremin mestere, Pamelia Kurstin is, aki “saját jogon” is jelentet meg lemezeket a kiadónál.
Pamelia Kurstin tereminen játszik és mesél róla / Pamelia Kurstin plays the theremin and talks about it:
A Barbez legújabb lemeze a román holokauszt túlélő költő, Paul Celan életét és verseit interpretálja Fiona Templeton skót költőnő felolvasásával. Az eredmény egy teljesen egyedülálló hallgatói élmény egy szokatlan hangszerelésű, teremin-marimba-vibrafon-gitár-basszusgitár-dob felállású zenekar előadásában.
“Dan Kaufman nem várt módon sikeresen ötvözte a holokausztot a rock zenével.” /Jewish Chronicle, Paul Lester/
“A gyakran stoner rock lassúságú zene kelet európai népzenével keveredik, melynek eredménye melankolikus, hipnotikus és felemelő.”
A zenekar tagjai/ Members:
Dan Kaufman: guitar, vocals / gitár, ének
Pamelia Kurstin: theremin / teremin
Peter Hess: clarinet, glockenspiel, percussion / klarinét, harangjáték, ütősök
Andrew Jones: bass guitar, sampler / basszusgitár, sampler
John Bollinger: drums / dobok
Mi az a teremin?
A teremin vagy theremin az egyik legelső elektronikus hangszer, amit 1919-ben talált fel Léon Theremin orosz fizikus. Egyedi volt abban a tekintetben, hogy ez volt az első olyan hangszer, amit pusztán gesztusokkal lehetett megszólaltatni, anélkül, hogy a zenész magát a hangszert megérintette volna.
Felépítése egyszerű: két egymáshoz közeli rezgésszámra hangolt rádiófrekvenciás oszcillátor és egy antenna alkotja. Az egyik oszcillátor fix, 170 kHz-es frekvencián, a másik, amihez egy antenna csatlakozik, 168 és 170 kHz közötti, az antenna által hangolható frekvencián rezeg. A két jel interferenciája, a hallható hang frekvenciatartományába eső lebegése hozza létre az elektromos jelet, amely erősítőn keresztül jut a hangszórókhoz, zenei hangot eredményezve. Egy másik hasonló elven működő antenna a hangerő szabályozására szolgál.
A tereminen úgy lehet zenélni, hogy a zenész a kezeit mozgatja a két antenna körül, az egyikkel a hang frekvenciáját (magasságát), a másikkal amplitudóját (a hangerőt) szabályozza.
A teremin portamento, glissando, tremolo és vibrato effektusokat megvalósító hangzását gyakran a különleges, szürreális, „földönkívüli”, jelzőkkel illetik, főleg azért, mert a Spellbound, The Lost Weekend és a The Day the Earth Stood Still filmek zenéjében is ilyen hangvilágot hoztak létre vele. A teremint használták a 20. századi modern komolyzenében, valamint olyan népszerűbb műfajokban is mint a pop és a rock.
Más hangszerek, például az Ondes-Martenot hasonló elven működnek, de annál a hangszer billentyűzetét meg kell érinteni a hang előállításához. (Wikipédia)
Fent és lent? Van, aki mindig felfelé indul a Trafó lépcsőjén, és Nagytermünk programjait figyeli, mert a tánc, az új cirkusz, vagy a kortárs színház szerelmese, míg van, akinek a Trafó a késő éjszakai nyüzsgést, a Trafó Bár Tangó koncertjeit jelenti.
Épp itt az ideje, hogy meginduljon az áramlás a két „dimenzió” között. Némi motiváció gyanánt új akciónk lényege: mindenki tegye biztos helyre nagytermi jegyét! A szintén február 3-án látható Kalevala után ugyanis aki felmutatja belépőjét, fél áron válthat jegyet a Bárban zajló – szintén Trafós szervezésű – Barbez koncertre. Ősi eposz új formában, majd Celan versek a legkülönbözőbb zenei műfajok keveredésével, egyenesen Amerikából!
—
The music of Barbez takes the form of a sunstruck phantasm; Kurt Weill swims the length of a still pond, underwater The Residents refurbish their home, Erik Satie descends from above to lie in the grass and sip seltzer. Shapes emerge from flowering trees and a Dionysian wedding dance ensues. Provoked by such music as French musette, Argentine tango, post-war classical and pre-MTV punk, Barbez wrings these disparate worlds to form anew in the band’s own soundscape.
Force of Light is the singer, guitarist Dan Kaufman’s hommage to Holocaust survivor and poet Paul Celan. The album was released this September on John Zorn’s Tzadik label. It’s comprised of eight new pieces, all written by DK and performed by Barbez.
“Dan Kaufman has an unlikely success mixing rock music and the Holocaust” /Jewish Chronicle, Paul Lester/
What is a theremin?
The theremin was invented in 1919 by a Russian physicist named Lev Termen (Leon Theremin). Today, this marvelous instrument is once again in the musical spotlight. Besides looking like no other instrument, the theremin is unique in that it is played without being touched.
Two antennas protrude from the theremin – one controlling pitch, and the other controlling volume. As a hand approaches the vertical antenna, the pitch gets higher. Approaching the horizontal antenna makes the volume softer. Because there is no physical contact with the instrument, playing the theremin in a precise melodic way requires practiced skill and keen attention to pitch.
Originally, the theremin was intended to play classical music and even replace entire orchestras with its „music from the aether.” While that never quite happened, it has been used in many recordings over the years. Several big band conductors featured the theremin in numerous specialty albums. During the 60’s and 70’s, bands such as Lothar and the Hand People, the Bonzo Doo Dah Dog Band, and Led Zeppelin brought the theremin into the public eye for a short time. Then, the theremin slipped back into obscurity until the recent revival of the 1990s. Today, lots of bands use theremins, though few in a musical context.
Legutóbbi hozzászólások