A goa trance ma

Itthon goa, vagy a psy előtag legkülönbözőbb változataiként, Izraelben „transz”, Indiában, Görögországban, Francia- és Németországban, Portugáliában, Brazíliában, Oroszországban és a világ minden táján hasonlóképp emlegetik, de mindegyiken ugyanazt értjük. Goa trance. A trance kultúra helyzetének áttekintéseként csaknem 4 éve, az angol DJ MAG magazinban közölt remek cikk jól áttekinthető képet nyújt a psychedelikus zene gyökereiről, és hogy a kezdeti hippi mozgalomból milyen óriási üzletté nőtte ki magát, mialatt generációk fiataljai és öregei életének aktív részévé vált. A fordítást ezúton is köszönjük Iszapszemnek.


Az underground utolsó igazi bástyája

A Psy-Trance virágzó underground műfaj melynek partijai nemritkán a föld legcsodálatosabb helyein kerülnek megrendezésre, legyen az egy hegy tetején Japánban, Görög lakatlan szigeten vagy Brazil esőerdőben. Ezek a partik a világ mind a négy sarkából vonzzák az érdeklődőket, rajongókat, de vajon minek köszönhető ez a hagyományos zenei életben soha nem tapasztalt rajongás? A következő néhány oldalon azt próbáljuk megvizsgálni, hogy a Psy-Trance műfaj helyzete miképpen viszonyul az aktuális zenei trendhez, milyen más csatornákat használ fel az értékesítés során, minek köszönhető sajátos divatjának, kultúrájának kialakulása, egyre növekvő sikere miközben számos más stílus stagnál, vagy éppen mélyrepülésbe kezd.

India – Ahol kezdődött

A Goa-Félsziget Indiában, Bombaytól 600 kilométerre, délre található. Goa, az indiai állam a hatvanas évek elejéig Portugál gyarmat volt. Emiatt a helyi vallásra főként a kereszténység volt jellemző, ami igen különbözött a környező vidékek lakóinak hitvilágától, ami természetesen kulturális eltéréseket is szült. Meleg klímájának és közeli érintetlen tengerpartjainak köszönhetően a félszigeten található területek verhetetlen vételi ajánlatot jelentettek a nyugatról letelepedni szándékozóknak. Goa hamarosan egy igen népszerű nemzetközi találkozóhellyé vált, melyre a világ minden tájáról érkeztek az undergroundért, misztikumokért és spirituális feltöltődésért rajongók, de drog dealerek és sok más otthonukban sokszor számkivetettnek tartott emberek is, így létrehozva a félszigetre mai napig jellemző sajátos szín és kultúra kavalkádot. A barátságos helybelieknek köszönhetően a hely maga volt a paradicsom a hideg európai és észak-amerikai télből érkezőknek. Ezekben az időkben (a hatvanas évek vége felé), nem sokkal mielőtt a nyugati zenei stílusok kezdtek volna irányadóvá válni a hely sok parti őrült csodabogarat vonzott. A stílusok kavalkádjából először a pszichedelikus rockzene majd később dub-os raggea vált kiemelkedővé. Az emberek után a tengeren túlról hamarosan megérkeztek a partikhoz elengedhetetlenül szükséges tartozékok a generátorok és egyéb hangrendszerek is. A hely sajátosságainak megfelelően a partik a természet csodás tájain, tengerpartokon, pálma- és esőerdőkben kerültek megrendezésre. Ezeknek a rendezvényeknek a fontos majd hamarosan elengedhetetlen kellékeivé váltak a főleg indiai mitológiai de egyéb motívumokat is ábrázoló és önmagába olvasztó fluoreszkáló díszítések.
A 87/88-as szezon igen érdekes fordulatot hozott. Az Acid House világhódító körútjára indult. Egy Laurent nevű francia Dj-nek az a ragyogó ötlete támadt, hogy ezeket az elektronikus hangokat partikon szólaltassa meg. Az eleinte igen hűvös fogadtatásban részesült zenei stílus volt a manapság pszichedelikus trance-nek nevezett irányvonal elődje. A mai stílus kialakulásához vezető következő nagy lépést egy kaliforniai Dj, a mai is napig meghatározó személyiség Goa Gil tette meg. Ötlete alapján kapcsolódott össze a zene és a „szellemiség”. Elképzelése: újrafogalmazni az ősi törzsi rituálékat a 21-ik század igényei szerint és a zene és tánc segítségével közösen eljutni egy újabb magasabb spirituális szintre. A kezdetekben igencsak körülményes és nehéz volt a megfelelő zenékhez hozzájutni, így a Dj-k a kazetták B-oldalát és az új hullám hangszereit keverték össze, valamint elektro zenék újraszerkesztett és az új hangzásban hangszerelt változatait mixelték, kezdetben állítható hangmagasságú Sony walkmanokon. Amint az idő Goán elviselhetetlenül forróvá vált a nyugati ember számára, április elejétől a késő augusztusi esős időszak bekövetkeztéig az utazók hazatértek otthonukba vagy tovább álltak más égtájak felé, magukkal vitték a zenéiket, gondolataikat és szellemiségüket. Ennek az őrült hibrid zenének a fanatikusai számtalan ötlettel és erős elhatározással felvértezve indultak útjukra, hogy egyre több és több emberrel ismertessék, meg a stílus nyújtotta új kulturális értékeket.

2004 – mi a helyzet?

Manapság a fővonal a Psy-Trance ismét egyre meghatározóbbá válik, nem csak a sajtóban de a klubok és Dj-k számára is egyaránt. Az egyik zenei magazin Miért válik ismét menővé a Psy-Trance címmel cikket közölt. Az igazság, azonban az hogy soha nem volt nem menő. A kérdés tehát tulajdonképpen a következő: a Psy-Trance a jelenlegi trend avagy a következő nagy „dobás” a zenei életben? Richard Bloor a Tip World Records-tól (UK), mely az Egyesült Királyság vezető Psy kiadója így figyelmeztet: Ez a stílus egyfajta életvitelt, kultúrát is jelent, nem pusztán csak divat, hóbort vagy éppen a média szüleménye, mint megannyi más zenei stílus. De ha nem a divatzenék közé tartozik vajon miért kap manapság ekkora figyelmet? Ennek oka abban rejtezhet, hogy rengetek klub kiábrándult a kereskedelmi stílusokból és az új elismerést sok esetben azoktól a Dj-k től, producerektől várják, akik új hangzásvilágot csempésznek zenéikbe. Ha egy pillantást vetünk egy másik stílusra a break-re, mely szintén az underground hangzásvilágához tartozik, megtalálhatjuk az analógiákat. Ez a műfaj is szintén igen erős basszusokkal operál és rengeteg új ötlet található hangzásában, mégis igencsak népszerűvé nőtte ki magát és nem csak a szigetországban. Ez indokolhatja tehát a klubtulajdonosok és lemezlovasok nyitottságát az egyéb újhullámos zenei irányzatok felé.

A kultusz hat alappillére

A szcéna mely jelenleg olajozottabban és összetettebben működik, mint valaha, egyfajta globális hálózattá nőtte ki magát, mely saját kultúrával, divattal és művészeti irányzattal is dicsekedhet. Sam Chaishop a chaishop.com alapítója és tulajdonosa szerint, amely egyébként a Psy-Trance zenei élet meghatározó lapja, hat összetevőre vezethető vissza hogy a stílusnak ennyire jól kialakult rajongói tábor és szubkultúrája van. 1. Az interakció, melynek keretein belül bárki művészként és előadóként is feltűnhet. 2. A zene. Az intelligens zene intelligens hallgató közönséget vonz. 3. Drogok. A Psy-Trance kultúra már a kezdetek kezdetén világszerte együtt járt a különböző pszichedellikus drogok használatával, például a marihuánával. Manapság rengeteg ember inkább egy joint-ba szív bele, minthogy sem legördítsen egy pohárkával. 4. A természet. A trance rajongók sokkal szívesebben rendezik összejöveteleiket a természet lágy ölén, mely sokkal egészségesebb a testnek és a léleknek is egyaránt, mint a nagy zárt komplexumokban tartott partik. 5. Nemzetköziség. A stílus rajongói többnyire nagy utazók, szeretnek nagy távolságokat bejárni. Ezek a nemzetközi Psy-Trance összejövetelek jelentik a csúcspontját a kulturális értékek közös cseréjének. 6. Végül de nem utolsó sorban a szenvedély. A szakmába kerülők és dolgozók a legnagyobb lelkesedéssel vetik magukat a munkába néha még akkor is, ha költségeik nagyobbak, mint bevételeik, ami nem sok teret ad azoknak, akik csak pénzt szeretnének kinyerni az ágazatból.

Az igazi underground

Ahogy Sam mondja, a Psy rajongók fanatikus utazók is egyben, és nem csak a partykra tekintenek be, de útközben egész szemléletmódjukat is tágítják, bővítik. Ahhoz hogy valaki eljusson egy nemzetközi fesztiválra adott esetben több száz vagy akár ezer kilométert is, kell utaznia, miközben számtalan új, érdekes és felfedezetlen tájon halad át, így gyarapítva magát különböző tapasztalatokkal. Simon Posford aki többek között a Twisted Records társalapítója szerint: Egy dolog a zenét otthon szobánkba zárkózva hallgatni és megint másik dolog nagy teljesítményű kifinomult, hangrendszereken megszólaltatni, miközben speciális fényeffektusok is hatnak a hallgatóra. Másik fontos észrevétel mely szintén Sam Chaishop-tól származik az hogy ez a szcéna kivételesen nincs tele pénzéhes lemezlovasokkal és előadókkal. Tényleg mintha mindenki de legalábbis a legtöbben szenvedélyből csinálnák. A stílusban dolgozó legtöbb ember nyitott a különféle szemléletek és a változtatások felé és ez a szcéna meg is adja nekik erre a lehetőséget. Ez egy az egész világot átölelő közösség vélekedik Alexander Krawczyk a 24 éves berlini Psy fanatikus. Alexander szerint az Interneten keresztül lehet a legkönnyebben a különböző fesztiválokról és találkozókról tájékozódni mindezt anélkül, hogy mások, illetéktelenek tudomást szereznének róla. Így marad a Psy-Trance mindig is underground műfaj. Bármelyik országba is tévedjen, azonban a látogató mindig tudja hogy biztosan lesznek, akik tárt karokkal fogadják őket.

És a zene mozgásba hoz

Az előadók szemléletmódjának legfontosabb eleme, hogy előre mutató zenéket alkossanak, nem pedig a régi ötletek újbóli feldolgozása. Sokszor a legmodernebb technikai eljárásokat házasítják össze ősi, tradicionális hangszerekkel, hogy ezáltal még újabb és érdekesebb hangzásokat állíthassanak elő. A Psy-Trance egy jól átgondolt zenei irányzat, határok nélkül. A trance zene nyitott gondolkodásra bátorít és egy nyitott agynak különböző hangokra, változatos zenékre van szüksége, mondja Astrix aki a Psy producerek új nemzedékének egyike. Amint a zenék legnagyobb mértékben vokál nélkül készülnek úgy lesz egyre több esélyük, hogy áthágjanak mindenféle nyelvi határokon keresztül, és minél többen hallgathassák őket világszerte. Ahogy Eyal Yankovich az izraeli HOMmega produkciós csoport tagja fogalmaz: A Psy-Trance haladó zene kevés énekkel ám sokkal, több hangszerrel. Minden egyes ilyen zenében rengeteg érzelem lapul és legtöbbjük végighallgatva egy egész történetet mesél el, mely történetek a mérhetetlen energiákkal rendelkező basszusokból és visszatérő hangeffektekből táplálkoznak. Számos kulcsfigurája és előadója a stílusnak, mint pl.: Infected Mushroom, 1200 Mics, Growling Mad Scientists, Astral Projection, Kox Boksz, Transwave, Wrecked Machines, Sub6, Psy sex stb. világszerte nagy elismerésnek örved a saját szubkultúráján belül. A különböző rendezvények, mint pl: Antiworld vs Psygate, Chicime és a Tribe of Frog valamint a nagyobb fesztiválok Voov Experience, Boom fesztivál a Samothraki táncfesztivál vagy a vortex nagy jelentőséggel bír a stílus követői számára. Ezek a helyek azonban nem pusztán lélek nélküli területek, ahol egy jót lehet bulizni, de az inspiráció és a megvalósított illetve a még meg nem valósított ötletek cseréjének szinterei is, ahol a gondolatok, nézetek átadása közben fontos és sokszor igen mély ismeretségek és barátságok köttetnek.

Psy-Trance avagy külön utakon

Szintén egy ok, amiért a Psy nem óhajt csatlakozni a fő irányvonalakhoz, az hogy a kiadók nem a hagyományos csatornákon való terjesztést látják a legjárhatóbb útnak. A londoni székhelyű T.I.P World szinte semmit sem költ a promócióra mégis bárhová a világon, eltudja juttatni 10000 jó minőségű kiadványának bármelyikét, különleges értékesítési hálózatának segítségével, mely honlapokból, magazinokból áll. Ennek a hálózatnak azonban nem a fent említett csatornák, hanem a szájról szájra terjedő hírek alkotják az alappillérét. A T.I.P legendás partyk megszerzésével és igen magas színvonalú kiadványok segítségével építette fel mára ismertté vált hírnevét. Ahogy Richard Bloor fogalmaz: Az elmúlt tíz év során nagyon erős márkanevet építettünk ki így nincs szükségünk arra sem, hogy különböző promókat küldjünk szét ügyfeleinknek és a lemezlovasoknak, hogy néhány megrendelést szerezzünk magunknak. Néha az a legjobb, ha a kiadásig teljesen ellehetetlenítjük az anyaghoz való hozzáférést, ami egyfajta izgalmat felfokozott várakozást idéz elő a piacon, valamint nem utolsó sorban elejét veszi a szerzői jogi jogbitorlásoknak is. Ez hasonlóképpen működik a különböző rendezvények esetében is. Enrico Sorbello az Egyesült Királyság legnagyobb promóciós rendezvényének az Antiworld vs Psygate-nek a szervezője ennek okát a következőkben véli felfedezni: Hogy sikeres legyen egy Psy-Trance party mindig, kell, hogy egy legyen egy bizonyos számú rajongótábor, akik követik a rendezvénysorozatot bármi áron is. A parti-szervezőknek ugyanakkor szintén figyelembe kell venniük a rendezvényeken résztvevők speciális óhajait is, hiszen ők azok, akik ezeket az eseményeket különlegessé és egyedülállóvá teszik. Ha elveszik ezeknek az embereknek irántunk való figyelme, soha sem lesz többé igazi hangulat a partikon. Éppen ezért viszont szükséges hogy a rendezvényeket a megfelelő csatornákon keresztül is meghirdessék, ellenkező esetben nem a megfelelő emberek érkeznek az adott rendezvényre. A főbb irányvonalakat követő trendi újságok azonban nem megfelelő csatornái ezeknek az összejöveteleknek a meghirdetésére. Sok műfaj jön és megy, ahogy a média felkapja majd ledobja őket, megvan tehát a félnivalójuk a szcénában szereplőknek. A Psy-Trance közösség tudja, hogy van valami értékes a birtokában, és ez a közösség nem jó szemmel nézné, ha ezek a különleges értékek elüzletiesednének mint ahogy az már annyiszor annyi stílussal megtörtént. Bizonyára több ismeretséget illetve bevételt hozna az előadóknak és a kiadóknak is egyaránt ha több hagyományos csatornán próbálnák meg hirdetni magukat, értékesíteni kiadványaikat. Richard Bloor a T.I.P lemezkiadó vállalattól így reagál erre: Ha még több a trendhez tartozó elemet vonnánk be munkánkba, illetve több hagyományos csatornát használnánk fel az értékesítés, valamint az egyéb folyamatok során az kompromitálná egész munkánkat, besározná hírnevünket. Mi sikeres underground lemezkiadó vagyunk méghozzá szilárd meggyőződéssel, amin nem változtatunk. A Psy-Trance nem fogja soha a divatzenék táborát gyarapítani, ami részben igen gyors ritmusának részben információ gazdagságának köszönhető. Ahogy a Samothraki fesztivál szervezője Marios Trivizas megfogalmazta: Egyszerűen túl sok az átlagembernek, akik a zenében mindig az egyszerű megoldásokat keresték. A trance rajongók mindig is a zenéjükön keresztül fejezték ki önmagukat, gondolataikat, szellemiségüket. Vannak, azonban akik úgy vélik, hogy a média és a szélesebb közönségek fokozott figyelme elősegítheti a trance rajongók újabb generációjának a felnövekedését. Enrico Sorbello az Antiworld-től eképpen vélekedik: Remélem, hogy a Psy-Trance kultúra előrelépéseket fog tenni a jövőben és nyitottabb lesz egy szélesebb közönség számára is. Jelenleg sokan vannak, akik a stílust mindenképpen az underground irányzatokon belül szeretnék tartani, amíg ez lehetséges. Én annyira szeretem ezt a zenét -mondja Sorbello, hogy szivem szerint mindenkinek lehetőséget adnék rá hogy felfedezhesse magának.

És a kérdés megválaszolatlan

Az előadók egész pontosan az Infected Mushroom és az Astrix véleménye megegyezik a közvélemény figyelméről. Ők hasznosnak és jónak tartják a szélesebb közönségek érdeklődését a trance világa iránt, azonban a stílusnak nem szabad torzulnia, meg kell maradnia eredeti korlátjai, keretei között. Számunkra a közvélemény figyelme azt jelenti, hogy egyre több ember szereti hallgatni a zenénket, nem pedig azt hogy elüzletiesedtünk volna. Valójában azt szeretnénk, hogy egyedi zenénknek, hangzásunknak köszönhetően tegyünk szert szélesebb ismertségre, mint például a Prodigy vagy a Chemical Brothers -mondja Amit és Erez az Infected Musroom tagjai. Astrix véleménye szerint: ez egy kétsávos út, szeretném a szélesebb rétegek figyelmét, de csak, úgy ha olyannak fogadják el a zenémet amilyen. Azt akarom, hogy az emberek a zene igazi természetét fedezzék fel, és nem pedig hogy valami másnak tüntessék fel azt. Ez több figyelmet összpontosít a zenére és erősebbé teszi azt. Mindkét előadó szeretne a jövőben több hagyományos a divatirányzatokhoz tartozó eszközt igénybe venni munkájához.

(A cikket először 2004. április 30-án publikálták a DJ Magazin-ban, no64/vol3. www.djmag.com
Írta: Tom Jenkins, Evy Magoulas kutatása alapján. evy7@btopenworld.com
A www.psymag.com -on megjelent változatot magyarra fordította: Iszapszem – iszapszem.uw.hu)

 

You may also like...