Egy zseni elment
Schuller Imre rendkívüli művész, aki szakmai tudásával, alázatával sokaknak mestere, szakmai példaképe mind a mai napig. Soha nem hívták a főiskolára tanítani, de már életében műtermet neveztek el róla, amelyben szinte minden filmgyári operatőr dolgozott. Generációk nőttek fel, akik azokon a berendezéseken készíthették különleges felvételeiket, melyeket Ő tervezett, szerkesztett, ő harcolt ki, ő teremtett meg. Munkássága alatt olyan technikai találmányokat fejlesztett ki, vezetett be, amelyek új formanyelvi és technikai lehetőségekhez jutatták az egész szakmát, és amelyeket a nagy profi filmtechnikai cégek gátlás nélkül lekoppintottak és később szériában gyártottak. Novemberben töltötte be volna a 90. születésnapját.
Ő alkotta meg az első szinkronhangos felvételek készítésére alkalmas nagyvariós-blimp kamerát, amely alkalmas volt közeli és távoli felvételek készítésére. E kamera első példánya egy tejesköcsögből, néhány méter megolvasztott ólomcsőből készült. Ezt a szakma csak köcsögös blimpnek hívta, és használta évtizedeken keresztül. Ma már minden kamera e paraméterekkel készül.
Ő találta ki és készítette el az első hordozható mini-kránt, amelyet egy személygépkocsival is lehetett szállítani. Ma a világban ugyan ezen elvek alapján készülnek a hasonló berendezések. Csak anyaguk és színük változott. Ő dolgozta ki az optikák elé szerelhető előtétlencsét, amely ma már nélkülözhetetlen eszköz az operatőrök számára, amely lehetővé teszi, hogy távolról is közeli felvételeket készíthessünk. Az Ő találmánya volt az első hazai víz alatti kamera, amely képes volt a levegőből felvett tájkép látványából egy jeleneten belül víz alá ereszkedni. Az ő találmánya volt az első akkumulátorral működtetett lámpa, amelyet először Afrikában használt, majd a híradós kollegák jóvoltából a bécsi Hruscsov- Kennedy találkozón a világ valamennyi film és Tv tudósítója e lámpák fényében dolgozott. Azonnal lekoppintották. Rövidesen meg is jelent a nyugati piacon. Vett is a Mafilm a külföldi gyártóktól néhány darabot.
A világon először Ő fejlesztette ki az első un. macró-variót, azt a speciális szerkezetet, amely segítségével egy gombostű fejéről készült képen belül is még variózni lehetett. E technikával készült legismertebb filmje a Requiem, és az Átkelés a Gránicuson..
Munkájának elismeréseként első kitüntetéseit nem a filmszakmától, nem a kultúrpolitikától kapta, hanem más szakmától. Ő lett az első és valószínűleg az utolsó filmművész, aki az Erdészet Kiváló Dolgozója c. kitüntető megtiszteltetésben részesült. Balázs Béla díjat, Érdemes Művészi elismerést csak jóval később kapott.
Schuller Imre 1947-ben került a filmszakmába. Nem játékfilmek operatőreként lett ismert, hanem olyan rendhagyó alkotások révén, amelyek kiállták az idő próbáját. Az erdő királya, a Requiem, az Átkelés a Granicuson, a Holdfogyatkozás, a Hajnali imádság, mind, mind különleges, megismételhetetlen filmek, amelyek magukon viselik e rendkívüli művész egyedi kézjegyét.
Áldott legyen az emléke
Dénes Gábor
Legutóbbi hozzászólások