Izrael a Szentföldre csábítja Hollywoodot
Izrael beleunt abba, hogy Hollywood Olaszországban filmezi Jézus keresztre feszítését és Marokkóban a Szentföld meghódítására indított keresztes hadjáratot. Ezért az izraeli hatóságok nagyobb adókedvezményekkel, terrortámadás elleni biztosítást és akár 400 ezer dollár értékű szolgáltatásokat ígérnek, hogy Jeruzsálem szent városába csábítsák a nemzetközi filmproducereket.
Azt szeretnék, hogy a sok milliárd dolláros iparág számukra is jövedelmet hozzon, és az igazi Jeruzsálemet kívánják a vásznon látni, nem a mediterrán hasonmásokat.
„Abszurd dolog, hogy a Jeruzsálemben játszódó filmeket Máltán, Marokkóban és Görögországban forgatják” – jelentette ki Joram Honig izraeli filmrendező, akinek felmenői tíz nemzedékre visszamenőleg Jeruzsálemben éltek. Honig a vezetője a három éve létrehozott Jerusalem Film Fund nevű alapítványnak, amelynek célja az, hogy a történelmi városban több film készüljön.
A hollywoodi közhit szerint Jeruzsálem túl bizonytalan hely a filmezéshez. A nemzetközi biztosítók hagyományosan vagy visszautasították a terrorizmus elleni biztosítást, vagy megfizethetetlen tarifákat szabtak. Bár az 1980-as években Izrael még olyan produkciókat vonzott Jeruzsálembe, mint Sylvester Stallone Rambo-3-ja, azóta a külföldi filmeseket elszipkázták tőle az olcsóbb, nagyobb előnyöket kínáló országok.
Izrael ezért 2008-ban olyan törvényt fogadott el, amely kedvezményes adózást ajánlott fel az országban forgató külföldi filmeseknek, idén pedig biztosítási alapot hozott létre az esetleges háborús vagy terrorcselekmények miatt keletkező produkciós veszteségek fedezésére.
Az új szabályozás azonban nem sokat változtatott a helyzeten. Nava Levin, aki amerikai producereket képvisel Izraelben, egyenesen úgy vélekedik, hogy a törvény további akadályokat teremt, például azzal az előírással, hogy az amerikai producerek izraeli cégeken keresztül intézzék beszerzéseiket.
Még az izraeli filmesek is kerülik Jeruzsálemet. Az ország alapítása óta készült mintegy 600 izraeli film közül alig harmincat forgattak ebben a városban – ismeri el Honig. Igaz, az új alap pénzügyi támogatásával az utóbbi időben néhány sikeres film készült a szent városban, köztük Joseph Cedar Footnote című alkotása, amely Cannes-ban idén a legjobb forgatókönyv díját nyerte el.
Most Jeruzsálem további gesztusokat tesz a nemzetközi filmgyártóknak, pénzügyi ösztönzőket ajánl nekik és létrehozott egy olyan hivatalt, amely segít a producereknek az engedélyek beszerzésében és a helyszínek kiválasztásában, felszerelésében.
A terv része a Jeruzsálemről alkotott kép javítása, hogy ne csupán a napi hírekben szereplő események kapcsán emlegessék. „Jeruzsálem az a város, amelyet több mint 3 és fél milliárd hívő ember szeretne látni világszerte” – mondja ezzel kapcsolatban Stephan Miller, Jeruzsálem polgármesterének, Nir Barkatnak a szóvivője.
Honig szerint a városi filmalap közel áll ahhoz, hogy szerződést kössön egy német producerrel, aki Adolf Eichmann náci háborús bűnös 1961-ben Jeruzsálemben lezajlott peréről készül filmet forgatni. Egy olasz producer vígjátékot tervez egy olasz ápolónőről, aki egy ultraortodox zsidó férfiba lesz szerelmes a városban. A filmalap további tervei között szerepel egy indiai-izraeli románc története és Emmanuel Benbiny rendező A szerelem városai című sorozatának jeruzsálemi része.
E sikerek ellenére Hollywood jobbára még ma is más városokban leli fel Jeruzsálemet. A Brad Pitt főszereplésével készülő, sok millió dolláros zombifilmje részben Jeruzsálemben játszódik, de Máltán forgatják, ahol óriási kedvezményeket nyújtottak a szent város másának megépítéséhez.
A forgatáshoz Máltára vitték az izraeli színészeket. A Robin Hood, a tolvajok fejedelme című filmben Kevin Costner egy jeruzsálemi börtönből szökik meg, de a jeleneteket Angliában és Franciaországban vették fel.
Korábban Mel Gibson Krisztus-filmjét Olaszországban forgatták, Steven Spielberg München című alkotásában, amely arról szól, hogy a Moszad izraeli titkosszolgálat emberei hogyan álltak bosszút az 1972-es müncheni palesztin terrortámadás résztvevőin, egy Tel Aviv-i sétát Máltán vettek fel. A Jeruzsálemet megostromló keresztes lovagokat Marokkóban filmezték, Monty Python Brian élete című mozijában a jeruzsálemi jeleneteket Tunéziában rögzítették, méghozzá az olasz Názáreti Jézushoz épített kulisszák között.
Azért a fordítottjára is akadt példa. Az 1991-es A lányom nélkül soha című thrillert, amelyben Sally Fields egy Iránban csapdába került amerikai nőt alakított, részben Izraelben vették fel.
MTI
Legutóbbi hozzászólások